Doelstelling
Jaarlijks weet de club nieuwe fans te binden, waardoor de beleving op het sportpark sfeervol blijft en de club extra inkomsten weet te generen. Beleving zorgt er voor dat de sporters zich thuis voelen en langer bij de club willen blijven. Fans zorgen echter ook voor extra inkomsten, zoals toegangskaartjes voor wedstrijden en evenementen en extra inkomsten in de kantine. Deze extra inkomsten dragen bij aan een financieel gezonde club.
Vanuit de energiebesparing kan de club jaarlijks campagnes en activiteiten ontwikkelen en uitvoeren, en hierop volop inzetten.
Plan
Het organiseren van deze activiteiten vraagt om extra financiële middelen en tijd van de club en haar vrijwilligers. Zowel geld als tijd zijn echter schaars bij menig club. Door het implementeren van duurzaamheidsmaatregelen, kan de club besparen op de energierekening.
Vanuit deze besparing kunnen er jaarlijks nieuwe en diverse activiteiten georganiseerd gaan worden om nieuwe fans te kunnen werven en bestaande fans leuke activiteiten te bieden. Deze fans brengen vervolgens ook weer nieuwe inkomsten via contributie, kantine en bezoek van wedstrijden en/of evenementen. Hierdoor kan de activiteitstructuur geborgd gaan worden.
Uitwerking
De club:
- Organiseert online campagnes op diverse socialmedia-kanalen
- Organiseert activiteiten, zoals een feestavond of clubavond met een bekende spreker
- Organiseert het bezoeken van een sportevenement en/of (buitenlandse) sportwedstrijd
- Plaatst advertenties in lokale kranten en andere media
Resultaat
Door het verlagen van de energierekening en het organiseren van nieuwe inkomstenbronnen kunnen jaarlijks campagnes en activiteiten worden georganiseerd. Hierdoor kan de club jaarlijks actief nieuwe fans blijven werven en de huidige fans blijven binden. Dit zorgt voor het bestaansrecht van de club op langere termijn.